Bilde av pc onedrive

Office 365 brukere som bruker OneDrive Synk mot SharePoint: Har du sjekket synk status de siste dagene?

20.11.2015 : Flere av våre kunder har de siste dagene rapportert om problemer med synk av filer mot SharePoint. Etter litt feilsøking viser det deg at Microsoft har gjort en endring på SharePoint som ødelegger synk for alle berørte brukere. Dette er beskrevet i feilrapport SP34208 hos Microsoft. Jeg er usikker om det er alle brukere som er berørt, men jeg frykter det verste. Dette KAN være en tikkende bombe hvor mange brukere har sluttet å synkronisere uten å være klar over det. Jo lengre tid det går før feilen blir rettet, jo vanskligere blir det å rette opp i.


Her er mer beskrivelse av feilen:

  • Synkronisering mot personlig OneDrive område ser ikke ut til å være berørt. Bare SharePoint
  • Feilen oppdages ved at OneDrive synk status nede i høre hjørne har et utropstegn eller står fast på mange filer som gjenstår.
  • Feilen ble først oppdaget 13. november
  • Hvis du sjekker status på synk problemer kommer er det en generell feil om at «Det oppstod en feil under forsøk på å synkronisere dette dokumentbiblioteket” eller «An error occurred while attempting to synchronize this document library»
  • «Repair» funksjonen til OneDrive løser ikke problemet

bilde av onedrive error

Det er dessverre ingen lett løsning på dette problemet. Microsoft anbefaler å gjennomføre prosedyre beskrevet her (metode 2):

one drive

Vi har løst problemet hos flere brukere med en enklere prosedyre:

  • Velg «Stans synkronisering av en mappe..» i OneDrive for Business og fjern SharePoint synkroniseringer
  • Flytt filer som blir igjen på lokal disk over til et backup område.
  • Start synkronisering på nytt
  • Sjekk at nylig oppdaterte filer har kommet med. Hent eventuelt filer fra backup området
  • Alle filer vil bli lastet ned på nytt og dette kan ta tid hvis det er menge filer. Men tror ikke det er noen vei utenom!

Bilde office 365

Den gode nyheten er at slike synk problemer sjeldent medfører data tap hvis de løses raskt. Dette skyldes at Office programmer normalt vil lagre filen direkte til SharePoint hvis det er internet forbindelse.

Oppdatering 20. november. Det ser ut som Microsoft har innsett alvoret i denne feilen og har lagt ut følgende oppdatering:

Current Status: After further investigation, it was determined that the resynchronization being triggered by the product occurred as part of a routine product change. However, during this process a code issue in the OneDrive for Business synchronization client application was revealed. Engineers are continuing to work toward deploying a fix on the service side to prevent further users from becoming impacted by this issue. In parallel, engineers are working on an update to the OneDrive for Business client application, which will resolve the underlying problem.

Spørsmål eller kommentar? Send meg gjerne en mail.

Ansvarsfraskrivelse
Informasjon på denne siden er ment som tips og råd, og er ikke løsninger som vil fungere i hver situasjon. Det er opp til den enkelte å vurdere hvilke tiltak som er riktig i den spesifikke situasjon, og vurdere eventuell risiko ved gjennomføring. Oppsøk kvalifisert hjelp hvis du er usikker.


cghsh

Spørsmål eller kommentar til Office 365, Office 2016, Azure eller skytjenester generelt? Kontakt meg gjerne.

Christian Gad Hasvi

CTO & Cloud Computing Architect

Tlf: +47 93483765
E-post: christian.gad.hasvi@cloudsys.no